السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
أهلا بكم
قبل تفعيل الـ BlackBody لابد لنا من أن نعرف ما هو ؟
البلاك بادي سيمكنا من استخدام mr sky portal كـ area light
و يمكن استخدامه ايضا لإضافة لون للاضاءة علي حسب قيمة درجة الحرارة .... حد فاهم حاجة :rolleyes2
مثلا لو اردنا عمل مشهد studio light , ما الاضاءة التي ستستخدمها ؟
الاختيار الاول هو استخدام اضاءة mr sky portal , و لكن عند عمل ريندر للمشهد لن يظهر أي شئ , لأن هذا النوع من الاضاءة مخصصة أصلا للاستخدام في المشاهد الداخلية .
...................................
بالنسبه لمشكلة السكاى بورتال
هوا معمول عشان الانتريور وفكرة عمله انه لازم يكون فى مصدر سكاى لايت برا الغرفه اللى هتنورها زى skylight او mr sky مثلا
ووظيفته انه بينقل الاجواء الخارجيه بنفس الاتموسفير( سواء كان السكاى لايت ده الصبح او بالليل او وقت الغروب) بينقلها جوا الغرفه.
...............................
الاختيار الثاني هو استخدام Photometric lights , لا يوجد مشكلة هنا , ستظهر في الريندر
و لكن اذا اردت ان تظهر الاضاءة منعكسة علي مجسمات المشهد لن تستطيع لان الـ Photometric light لا يوجد به خاصية visible to renderer
بالاضافة الي ان توزيع الاضاءة الخارجة من المصدر غير متساوى , ستلاحظ ان الاضاءة اكثر عند المنتصف ( انظر الصورة ) علي عكس اضاءة mr sky portal
طيب ايه العمل ؟ و لا انت بتعقدها بس ؟
الحل الوحيد و الله اعلم هو استخدام mr sky portal + blackbody
الان انت تتساءل من اين احصل علي البلاك بادي هذا ؟
الطريف في الامر انك تملكه بالفعل و لا تدري بذلك
الماكس به البلاك بادي مخفي هو و الكثير من الاشياء الاخرى مثل الـ DOF_Bokeh Shader أو Raytype Switcher و ........ .
في هذا الرابط طريقة اظهار البلاك بادي في الماكس
http://mrmaterials.com/jeffs-blog/72...light-tip.html
لا تخف لن ارهقك بها , فقط انسخ هذا الملف ( base.mi) في
C:Program FilesAutodesk3ds Max 2010mentalrayshaders_standardinclude
http://www.pros3d.com/contents/artic...rs005/base.rar
( ملاحظة : لازم تعمل BackUP للفولدر include عشان لو حصل حاجة غير متوقعة تقدر ترجع للوضع الرئيسي من غير ما تعيد تسطيب الماكس مرة اخري )
بعد نسخ الملف في المكان المناسب افتح الماكس
صمم مشهد بسيط ( مثلا Teapot و plane )
اضف اضاءة mr sky portal
اضغط علي F10
اختار mental ray renderer
اعمل ريندر
لن يظهر شئ طبعا ما انا قلتلك قبل كده اصحى شوية معايا
من داخل اعدادات الاضاءة
قائمة الـ advanced parameters
فعل Visible to renderer
و اختار custom
اضغط علي None
اختار mr blackbody
اسحبه على الـMaterial Editor كـ Instance طبعا
غير القيم كما بالصورة السابقة
اعمل ريندر
==========================================================
تمرين بسيط علي البلاك بادي :ـ
حمل الملف هذا :
http://jeffpatton.net/blog-images/Kelvin_start.zip
و اعمل ريندر
لماذا المشهد مصبوغ بلون اصفر؟ للاجابة علي هذا السؤال دعنا ننظر في اعدادات الملف أولا .
مصدرين الاضاءة في المشهد mr sky portal مفعل معهم البلاك بادي شيدر بقيمة 3600 كلفين .
لو نظرت لمخطط الحرارة (Kelvin Color Temperatures )
ستجد ان قيمة الكلفين = 3600 تعطي لون اصفر خفيف
اظر الصورة
قيمة الكلفين للبلاك بادي حساسة جدا لقيمة الـ White Point في mr Photographic exposure control
في مشهدنا قيمة الـ Whit Point = 6500
لو هاتفعل الexposure اختار قيمة EV صفر الي 2 ( قيمة صغيرة عشان يبان _ جرب بنفسك و شوف )
لو قيمة الـ temperture < white point
الاضاءة هاتكون حمراء
لو قيمة الـ temperture > white point
الاضاءة هاتكون زرقاء
لو قيمة الـ temperture = white point
الاضاءة هاتكون بيضاء طبعا مش اسمها الـ white point
بخصوص mr Photographic exposure control من وين جبتها ما اعرف اطلعها عندي
وياريت رابط الملف تعيد تحميله وشكرا